Traseul Turnurilor

Turnul Aurarilor-Turnul Fierarilor- Turnul Pietrarilor- Turnul Clopotelor- Turnul Trompeților- Turnul Funarilor- Turnul Mariei- Turnul Croitorilor
 
Turnul Aurarilor (Forkesch) - accesul în interiorul cetății se realizează prin drumul de strajă reconstruit în forma pe care o avea în secolele XV-XVII. Este unul din cele trei turnuri principale ale cetății orașului. 
A fost construit între anii 1494-1534, cu trei etaje și acoperiș piramidal. Fațada turnului are prevăzute goluri de tragere, ănguste. În anul 1800 se mai vedea ceasul montat pe fațadă. 
La exterior are două pile masive, rotunjite la bază, pentru facilitarea culisării grilei de lemn care bloca intrarea în gangul boltit. 
 
Turnul Fierarilor - a fost ridicat deasupra Canalului Morii, care aducea de la pârâul Moșna apa de la Izvorul Rece.
Turnul este prevăzut în partea de sus cu guri de aruncare pe console profilate și goluri de tragere. Fațada sudică are decoruri baroce, fiind și o inscripție între două coloane și arcade, care atestă faptul că în anul 1641, meșterii Martin Petri și Petri Michaelis au terminat renovarea turnului. 
 
Turnul Pietrarilor - sau Turnul de Poartă al Uliței Pietruite, a fost construit între anii 1507-1534, fiind principale cale de acces în cetate. Prezintă 2 etaje, a aparținut breslei pietrarilor și zidarilor. Exteriorul turnului prezintă niște contrafronturi de consolidare unde culisa sistemul de închidere al porților. În anul 1705 turnul a suferit mari distrugeri, iar în anul 1745 s-au realizat reparații la el. Acestea i-au modificat aspectul, se mai observă aspectul baroc în cele patru laturi ale turnului, subliniind muchiile turnului și refacerea acoperișului în baroc. S-au înlocuit astfel golurile de tragere cu niște găuri de cheie întoarse pentru armele de foc. Intrarea în turn se realizează prin gangul pietonal din partea de est. 
 
Turnul Clopotelor- reprezintă intrarea principală în castel, prin gangul cotit și boltit. La început, turnul era zidit din piatră și cărămidă, dar la reparațiile suferite în anul 1695 s-a folosit cărămidă pentru nivelurile superioare. Galeria de strajă este sprijinită pe console de lemn încastrare în zid, iar acoperișul și galeria de strajă, ambele din lemn, au îmbinările cu cuie din lemn. 
 
Turnul Trompeților - sau Turnul Trâmbițașilor este alipit Bisericii Sf. Margareta. Când s- supraînălțat turnul, s-au adăugat patru turnulețe de colț, simbol al dreptului orașului de a folosi pedeapsa capitală (jus gladii). La reparațiile suferite în anul 1783 s-au reparat și turnulețele. Atunci s-a dat jos și globul de aur din vârf , citindu-se corespondența cum se obișnuia pe vremuri. 
În anul 1927-1930 s-a încorsetat turnul cu o centură de beton, pentru a se împiedica înclinarea lui, la primele trei etaje, până la 14 m. Atunci s-a înlocuit Petrică din Turn (Turre Pitz) și s-a așezat statuia lui Roland, așezat în cinstea unui muncitor căzut de pe turn în timpul reparațiilor. 
Totuși în anii 1967-1977 s-a mai adăugat o centură de beton pentru a-l consolida, de 8 m. 
Turnul a rămas în prezent cu o înclinație de 2.29 m de la verticală și are o înălțime de 68.5 m.  
 
Turnul Funarilor - este lipit de casa natală a lui Stephan Ludwig Roth, este un turn sobru, elegant, prevăzut cu cinci nivele. Ultimul nivel prezintă o serie de guri de aruncare, are goluri de tragere pentru arcași. Odată cu dispariția membrilor breslei funarilor, în timpul epidemiei de ciumă, breasla curelarilor a solicitat retrocedarea turnului în anul 1604. Din secolul XIX devine turn al slăninilor, unde sașii își păstrau slănina la afumat. În ultimii ani a devenit  arhiva bisericii Sf. Margareta, unde se păastrează obiecte valoroase de patrimoniu, biblii vechi de sute de ani, unele prinse în scoarță de copac sau piele. 
 
Turnul Mariei - se remarcă prin crenelurile din acoperiș, construit peste o pivniță, cu o scară la intrare. Intrarea la etajul superior se realizează din Locuința Capelanului, parterul turnului este boltit în cruce. Se spune ca Turnul Mariei a fost folosit drept capelă pentru oficierea slujbeloe în timpul epidemiilor de ciumă. A suferit undele reparații, care se pot identifica după materialele de construcție folosite: piatră în partea inferioară și cărămidă sus. 
În anul 1642, Matei Corvin l-a adus pe Vlad Țepeș în Mediaș și l-a închis pentru patru ore în turn. 
Legenda spune că după adoptarea religiei lutherane, Turnul Mariei a fost folosit drept cameră de tortură. 
 
Turnul Croitorilor - a aparținut breslei croitorilor, una dintre cele mai puternice bresle din Mediaș. La  ultimul nivel este prevăzut cu o serie de guri de aruncare, evidențiate de console de susținere și arce care le încadrează. Gurile de aruncare sunt scoase în consolă, prin ele se arunca apă fiartă sau grăsime, pentru apărarea cetății.